Wednesday 17 February 2016

PENGARUH ISLAM DALAM PERLAKSANAAN UNDANG-UNDANG


Kedatangan Islam ke Tanah Melayu bukan sahaja mempengaruhi seni bina, pentadbiran dan budaya malah turut mempengaruhi undang-undang. Antara kesan-kesannya adalah:
·         
      Wujudnya mahkamah syariah

·    Tergubalnya undang-undang dalam setiap aspek perlakuan, contohnya dalam urusan jual beli dan jenayah. Pesalah dapat dihukum dengan adil dan setimpal.

Berikut adalah undang-undang yang telah digubal selepas kedatangan Islam:

a)      Hukum Kanun Melaka
Berikut adalah contoh hukuman bagi pesalah dalam Hukum Kanun Melaka:

Hukum Qisas - Dinyatakan sesispa yang mengambil nyawa (membunuh) orang akan dibalas bunuh. Orang Islam yang membunuh orang kafir tak dikenakan qisas. Dalam soal mencederakan anggota juga akan dibalas perbuatan yang sama dan setimpal. Hal ini selari dengan surah al-Maidah ayat 45. Hukum Diat Fasal 17 Hukum Kanun Melaka menyatakan pembunuh dengan sengaja jika diberi maaf oleh waris akan dikenakan Diat (denda). Hal ini selari dengan mazhab Shafiee. 

Hukum Hudud - Berhubung dengan kesalahan zina, qazaf, mencuri, minum arak dan murtad. Sebagai contoh kesalahan zina akan direjam sampi mati bagi yang telah berkahwin dan disebat 100 kali bagi yang belum berkahwin. Hal ini selari dengan surah an-Nur ayat 2 dan juga Hadith. Bagi kesalahan qazaf akan disebat 80 kali sebatan. Bagi kesalahan minum arak akan disebat 40 kali sebatan. 

Hukum Ta’zir -  Bagi kesalahan yang tidak dikenakan hudud dan qisas seperti mencuri tidak cukup nisab akan dikenakan ta’zir. Contoh akan diminta pulang semula barang yang dicuri atau digantung dileher dan diarak keliling kampung sebagai pengajaran.



b)     Undang-Undang Pernikahan dan Penceraian:

Islam sangat menggalakkan perkahwinan bagi menghalalkan hubungan dan mengelakkan fitnah dan maksiat. Islam tidak menggalakkan penceraian namun jika hubungan itu membawa lebih banyak mudarat berbanding kebaikan, ianya adalah wajibkan.

Antara undang-undang dalam perkahwinan ialah:
·         Wali
·         Talak
·         Rujuk
·         Poligami


c)      Undang-Undang dalam urusan Jual Beli

Antara undang-undang yang digubal berdasarkan hukum Islam ialah:
·         Hutang
·         Gadaian

·         Insurans

No comments:

Post a Comment