Pendidikan Masyarakat Islam Sebelum Kedatangan Islam
Sebelum kedatangan Islam, pendidikan secara tidak formal untuk kanak-kanak dijalankan di dalam sesebuah keluarga dan kemudian dikendalikan pada oleh seseorang yang mempunyai pelbagai ilmu pengetahuan dalam sebuah masyarakat. Contohnya, kanak-kanak belajar tentang adat resam dan sistem kepercayaan masyarakat Melayu. Apabila kanak-kanak membesar, mereka mempelajari secara tidak langsung adalah cara-cara untuk menyesuaikan diri dalam sebuah masyarakat. Tambahan pula, terdapat pendidikan yang dikendalikan oleh guru-guru pakar dalam bidang yang diperlukan oleh masyarakat pada masa itu.
Sebelum kedatangan Islam, pendidikan secara tidak formal untuk kanak-kanak dijalankan di dalam sesebuah keluarga dan kemudian dikendalikan pada oleh seseorang yang mempunyai pelbagai ilmu pengetahuan dalam sebuah masyarakat. Contohnya, kanak-kanak belajar tentang adat resam dan sistem kepercayaan masyarakat Melayu. Apabila kanak-kanak membesar, mereka mempelajari secara tidak langsung adalah cara-cara untuk menyesuaikan diri dalam sebuah masyarakat. Tambahan pula, terdapat pendidikan yang dikendalikan oleh guru-guru pakar dalam bidang yang diperlukan oleh masyarakat pada masa itu.
Pengetahuan
dan kemahiran masyarakat Melayu antaranya termasuklah ilmu ukiran, anyaman
bakul, ilmu mempertahankan diri, ilmu kias dan raksi, ilmu mentafsir mimpi, dan
ilmu pertukangan. Ilmu perlombongan, perladangan, dan pertanian dan perikanan.
Setiap ilmu tersebut diperturunkan daripada generasi turun temurun untuk
kehidupan mereka.
Secara
keseluruhannya, pendidikan sebelum kedatangan Islam berteraskan semula jadi
dengan kehidupan seharian dan juga adat resam yang menjadi ikutan sesebuah
masyarakat. Pendidikan lisan disampaikan melalui lisan secara turun temurun dan
generasi ke satu generasi.
Pendidikan
Masyarakat Islam Selepas Kedatangan Islam
Pendidikan
Islam bermula apabila Tanah Melayu telah menerima Islam apabila Parameswara,
Raja Melaka memeluk Islam pada tahun 1414. Pendidikan Islam diajar kepada
penganut-penganutnya yang baru dan teksnya adalah Al-Quran. Pendidikan formal
telah dipercayai untuk berkembang bersama-sama dengan penyebaran agama Islam di
Tanah Melayu. Pedagang Arab dan India yang beragama Islam dan merupakan pelopor
yang telah memulakan usaha-usaha pendidikan formal dengan cara membina
sekolah-sekolah pondok di Perlis, Kedah, Melaka, Terengganu, dan Kelantan.
Tambahan pula, perluasan empayar kesultanan Melayu Melaka pada kurun kelima
belas telah mengembangkan agama Islam dan institusi pendidikan formal,
pengajian Islam di negeri-negeri di Tanah Melayu. Pendidikan
Islam di Tanah Melayu bermula daripada zaman kesultanan Melayu Melaka apabila
guru-guru agama, golongan pedagang, pengembara, pendakwah, dan utusan raja.
bagus tapi masih tidak cukup jika hanya ini yang di pamerkan ,, jika boleh saya ingin lebih banyak info tentang ini.
ReplyDeletebolehkan cik berikan isi tntang maklumat ini lagi
DeleteTak clear sangat maklumat tak faham.....soalan saya kenapa pendidikan formal masyarakat melayu berkembang selepas kedatangan islam tapi jwpn ni lain macam jwpn bagi soalan bagaimana pendidikan formal masyarakat melayu berkembang
Deletejawapan
Delete-masyarakat memiliki sifat mementingkan pengetahuan
-Islam mewajibkan usaha menuntut islam
tergantung
ReplyDeletetergantung
ReplyDeleteassalamualaikum saya fatin,
ReplyDeletesaya masih lagi seorang student sek.men. boleh x admin buat lagi banyak maklumat tentang sejarah pendidikan formal di alam melayu insyaallah saya rasa ramai student akan melayari laman web admin ..saya harap admin boleh buat
Rasanya boleh buat petikan ni dgn lebih lanjut,terbaikk :)
ReplyDeleteperlu lebih banyak info. terima kasih
ReplyDeletetergantung
ReplyDeleteMaklumat kurang
ReplyDeleteNot enough information
ReplyDeletemengapakah pendidikan formal masyarakat melayu berkembang selepas kedatangan islam?
ReplyDeletejawapan
-masyarakat memiliki sifat mementingkan pengetahuan
-Islam mewajibkan usaha menuntut islam