Wednesday 17 February 2016

Karya Islam di Tanah Melayu


Penghasilan karya sejarah yang menyangkut tentang tokoh-tokoh agama terutamanya para anbia dan rasul serta semua peristiwa yang berkaitan dengan agama adalah dituntut oleh islam. Untuk tujuan itu para ulama awal turut menghasilkan karya pensejarahan islam seiring dengan penghasilan beberapa karya agama dan sastera dengan matlamat yang sama iaitu untuk memudahkan lagi usaha dakwah di kalangan masyarakat melayu.

Proses perkembangan penterjemahan dalam perkembangan intelektual orang islam telah dipertingkatkan lagi dengan penubuhan sebuah perpustakan, iaitu baitulhikmah yang ditubuhkan oleh Khalifah Harun al-Rasyid semasa zaman kerajaan Abbasiyah. Penubuhan perpustakaan ini membolehkan bahan penulisan daripada tamadun lain disimpan dan dikaji oleh cendiakawan islam.proses penterjemahan hasil karya tamadun bukan islam telah menghasilkan satu budaya keilmuan dan intelektual yang sangat tinggi dikalangan orang islam.

Sebelum kedatangan islam bahasa melayu kuno yang menggunakan tulisan paliava merupakan bahasa komunikasi. Ekoran dari kedatangan islam, tulisan arab diperkenalkan untuk memudahkan untuk untuk memudahkan memahami al-Quran dan al-Harith serta kitab-kitab agama yang ditulis dalam bahasa Arab. Tulisan arab telah diubahsuai mengikut lidah pertuturan orang-orang melayu yang dikenali dengan tulisan jawi.terdapat beberapa buah pusat kebudayaan islam yang penting di Alam Melayu ketika itu yang memainkan peranan sebagai pusat intelektual dan keilmuan seperti Samudera-Pasai, Perak, Melaka, Acheh dan Johor-Riau. Sebagai contohnya kerajaan Samudera-Pasai pada zaman kegemilangannya merupakan pusat penterjemahan di kepulauan melayu. Banyak kitab-kitab agama diterjemahkan ke bahasa Melayu menurut cerita sejarah Melayu klasik, kitab “al-Durr al-Manzum” pernah dihantar oleh Sultan Mansur Syah pula dikatakan pernah merujuk ke Samudera-Pasai. Sultan Mansur Shah pula dikatakan pernah merujuk Samudera-Pasai menjadi pakar rujuk kepada raja dan alim ulama dari luar seperti Sheikh ismail al-Siddiq.

Pada zaman kegemilangan kesultanan melayu Melaka, buku-buku kesusasteraan yang dipengaruhi gaya tulisan Arab seperti Hikayat Muhammad Ali Hanafiah, Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Nabi Bercukur dijadikan bacaan umum sebagai cerita rakyat. Manakala –asli karya Acheh yang terkenal ialah Tajul-Salatin (Mahkota Raja-raja) dan Bustanul-Salatin (Taman Raja-raja) yang menceritakan keindahan sebuah kerajaan dengan istana, kota dan taman-tamannya Di antara tokoh ulama dan penulis Acheh yang banyak menghasilkan karya bercorak islam ialah:
·    


  •      Hamzah Fansuri dengan karyanya berbentuk prosa dan puisi seperti Syair Buming Pingai, Syair  Perahu dan sebagainya.
  •          Sheikh Nurudin al-Raniri banyak menghasilkan cerita berunsur keagamaan seperti Siratul Mustakim, Akhbar al-Akhirah Fi Ahwal al-Kiamah dan sebagainya. 

  •      Sheikh Syamsudin al-sumatrani menghasilkan karya islam yang menyentuh soal ketuhanan dan kemanusiaan sejagat seperti Syarah Rubai’ Hamzah Fansuri, Miratul Mukminin dan Mirat al-Mustaqqiqin.  

  •     Syeikh Abdul Rauf al-Singkili Menghasilkan karya kitab agama seperti Mirat al-Tulab, Tafsir Badawi dan sebagainya. 

  •    Syeikh Abdullah Arif dengan kitabnya Kitab Bahr al-Lahut sebuah kitab tasawuf yang ditulis dalam bahsa Arab dan kemudiannya diterjemahkan ke dalam bahasa melayu.

No comments:

Post a Comment