Wednesday, 17 February 2016

Faktor-faktor perkembangan islam di Alam Melayu



Islam di Alam Melayu telah berkembang melalui pelbagai cara hasil usaha mereka yang semangat dalam menyebarkan Islam ke seluruh pelosok dunia. Antara faktor-faktor perkembangan islam di Alam Melayu ialah dari sudut politik, ekonomi, sosial dan sebagainya, di samping ada yang menekankan faktor-faktor perdagangan, ahli sufi, perkahwinan dan lain-lainnya. Pengembang-pengembang Islam yang menyebarkan agama Islam ke alam Melayu telah memahami permasalahan budaya yang dihadapi oleh penganut-penganut Islam di daerah tersebut. Pemikir-pemikir budaya melayu dengan Islam telah menyesuaikan pelbagai aspek dari kebudayaan Melayu denga ciri-ciri keislaman, sehingga dengan itu lahirlah peradaban Melayu yang memperlihatkan unsur-unsur Islam yang universal. Kesimpulannya, terdapat banyak faktor yang mempengaruhi perkembangan agama Islam di alam Melayu. Antara faktor-faktor tersebut adalah seperti berikut :

1.    Keistimewaan Agama Islam

Orang ramai tertarik untuk menganuti agama Islam kerana kemurnian ajaran Islam yang mencukupi kesemua bidang kehidupan. Ini termasuk konsep Tuhan Yang Maha Esa atau Tauhid, keadilan, hak individu dan masyarakat, kehidupan yang harmoni, menyanjung akhlak mulia, dan menganjurkan konsep kebahagiaan di dunia dan akhirat. Hal ini telah menyebabkann agama Islam tersebar meluas di Asia Tenggara.

2.    Perdagangan

Ramai ahli sejarah bersetuju yang agama Islam telah diperkenalkan di Nusantara melalui perdagangan. Peranan pedagang Islam terutama di zaman permulaan Islam di Nusantara amat penting sekali. Para pedagang dari Arab, India, dan Parsi telah menumpukan kegiatan perdagangan di rantau ini semenjak abad ke-8 atau ke-9 lagi. Manakala menurut catatan China, pedagang-pedagang Islam sudah ada di kawasan perairan melayu semenjak pertengahan abad ke-7 lagi. Di samping menjalankan perdagangan, mereka melakukan aktiviti dakwah dan mengadakan perbincangan-perbincangan tentang ajaran Islam di perkampungan-perkampungan pedagang. Selain itu, disebabkan kejujuran dan sifat amanah para pedagang Islam ini, ramai di kalangan mereka telah dianugerahkan jawatan syahbandar di beberapa Bandar pelabuhan di Asia Tenggara. Dengan itu Islam juga tersebar menerusi peranan syahbandar.

Di antara nama-nama pedagang dan pendakwah Arab yang berjasa megislamkan masyarakat Alam Melayu, menurut catatan sejarah ialah Syeikh Abdullah Ariff, Syeikh Mulana Abdul Aziz(Jeddah), Syeikh Malik Ibrahim, Syeikh Ismail (Mekkah), Syarif Ali Mifaqquh Muqaddam, Tuan Sayid Habib Husain al-Qadri dan Tuan Syarif Awliya (Hadramaut).

Sebagai contoh di Melaka misalnya ada antara mereka yang tidak menjalankan kegiatan dakwah tetapi telah memberikan kemudahan kepada golongan pendakwah menaiki kapal-kapal mereka bagi menyebarkan dakwah dari satu pelabuhan ke pelabuhan yang lain.Dengan cara ini Islam cepat tersebar di alam Melayu. Melaka telah menjadi sebuah negara Islam hasil daripada kegiatan perdagangan. Setelah Melaka menjadi negara Islam, kegiatan dakwah diperluaskan pula ke Jawa dan Brunei melalui cara yang sama. Akhirnya kedua-dua negara itu mengikut langkah Melaka.


3.    Pengislaman raja-raja

Islam seterusnya tersebar melalui peranan raja dan golongan bangsawan. Masyarakat Asia Tenggara khususnya masyarakat Melayu, sangat mentaati golongan pemerintah. Keadaan ini telah menyebabkan raja dan golongan bangsawan mempunyai pengaruh yang kuat terhadap rakyat. Apabila raja sesebuah negeri memeluk Islam, amalan ini akan diikuti oleh rakyatnya.

Sebagai contoh, pengislaman Megat Iskandar telah diikuti oleh pembesar Melaka, keluarga diraja, dan rakyat Melaka secara keseluruhannya. Di Pasai, pengislaman Raja Malik Al-Salih juga telah menyebabkan para pembesar turut memeluk Islam. Selepas pengislaman Raja Malik al-Salih juga telah menyebabkan para pembesar turut memeluk Islam. Selepas pengislaman Raja Malik al-Salih, Pasai telah menjadi sebuah kerajaan Islam yang kuat seterusnya menerusi usaha yang dijalankan oleh pemerintah, Islam tersebar dengan cepat.




4.    Perkahwinan

Kedatangan sesuatu bangsa ke Negara-negara lain dalam waktu yang lama, tidak dapat menghindari kemungkinan berlakunya proses interaksi melalui perkahwinan. Begitu juga apa yang berlaku di Alam Melayu di peringkat awal penyebaran Islam. Saudagar yang datang ke alam Melayu merupakan golongan yang kaya raya. Sesetengahnya mempunyai hubungan yang rapat dengan pembesar-pembesar tempatan. Dengan kekayaan yang ada, mereka berjaya mempengaruhi wanita-wanita tempatan untuk dijadikan isteri. Malahan ada saudagar yang dapat berkahwin dengan puteri-puteri dari kalangan anak pembesar terutamanya di zaman Kesultanan Melayu Melaka. Perhubungan keluarga telah memudahkan para pedagang Islam berdakwah secara terus dengan kaum kerabat mereka sendiri.

Perkahwinan ini juga sekurang-kurangnya dapat menarik minat pembesar-pembesar tempatan untuk menerima Islam. Biasanya apabila pembesar-pembesar menerima Islam maka seterusnya akan diikuti golongan bawahan ataupun rakyat secara beramai-ramai. Hasilnya bertambahlah bilangan penduduk yang menganut agama Islam. Syeikh Abu Bakar misalnya, adalah seorang pendakwah yang terkenal berasal dari Mekah telah berkahwin dengan puteri Sulu dan membantu kerajaan tersebut melaksanakan pemerintahan mengikut sistem Islam.

Agama Islam juga tersebar melalui perkahwinan antara raja sesebuah negara dengan puteri raja dari negara lain. proses ini biasanya dipanggil perkahwinan sahsiah. Langkah ini turut membantu perkembangan Islam ke sesebuah negara. Umpamanya perkahwinan puteri Pasai dengan Megat Iskandar Syah menyebabkan Islam tersebar dari Pasai ke Melaka. Begitulah juga perkahwinan anak-anak raja Melaka dengan putera puteri Pahang dan Kedah yang akhirnya telah menyebabkan kedua-dua menjadi negeri Islam kemudiannya.


5.    Penaklukan

Penaklukan juga tidak kurang pentingnya menjadi faktor pendorong tersebarnya Islam di Nusantara ini. Apa yang dimaksudkan ialah penaklukan yang dilakukan oleh sesebuah negara Islam ke atas daerah lain. Jika daerah yang ditawan itu belum Islam maka dengan penaklukan itu para pembesarnya akan terpengaruh dengan Islam kerana motif politik, kedudukan, ekonomi dan sebagainya. Jika daerah yang ditawan itu telah Islam maka dangan penaklukan itu, Islam dapat dikembangkan dengan lebih berkesan lagi.

Misalnya, Kerajaan Acheh yang merupakan sebuah empayar Islam yang tersebar di abad 16 dan 17 di Asia Tenggara ini yang mempunyai jajahan takluk yang luas di Sumatera dan Tanah Melayu tentunya dapat menyebarkan Islam dengan mudah juga di daerah tanah tajahannya itu. Memangnya ada tercatit dalam sejarah Acheh bahawa kerajaan Acheh telah mengirimkan para pendakwah Islam ke daerah tanah jajahannya itu di Tanah Jawa. Kerajaan Islam Demak juga telah menakluki daerah-daerah yang diperintah oleh kerajaan-kerajaan Hindu. Misalnya kerajaan Hindu Majapahit telah ditewaskan dan dijadikan tanah jajahan takluknya. Dengan ini maka Majapahit bertukar menjadi sebuah negara Islam.

Di samping itu, Melaka di zaman kekuasaan Bendahara Tun Perak telah berjaya menakluki beberapa daerah di Tanah Melayu dan Sumatera seperti Pahang, Terengganu, Petani, Kampar, Inderangiri, Rokan, Siak, Johor, Bangkalis dan lain-lainya. Oleh itu Islam tentunya dapat disebarkan dengan mudahnya di daerah jajahan takluk tersebut. Walaupun ketika Melaka melalui zaman kejatuhan tidak bererti berhentinya dakwah Islamiah di rantau ini kerana pada abad ke 18M-19M Pattani telah meneruskan usaha-usaha tersebut. Usaha-usaha yang dilakukan oleh raja-raja Melayu terbukti telah berjaya memperkukuhkan kedudukan Islam di Alam Melayu.


6.    Pendakwah

Kehadiran pendakwah di tengah-tengah masyarakat Melayu telah menarik hati masyarakat tempatan kerana kemuliaan dan keperibadian yang dimiliki oleh mereka. Dalam pergaulan mereka dengan masyarakat, mereka telah telah menunjukkan sifat-sfat terpuji seperti menjaga amanah, kesucian, kebenaran,keadilan, menepati janji serta menjauhkan diri dari perbuatan-perbuatan terkutuk. Secara tidak langsung masyarakat setempat tertarik untuk bergaul dan seterusnya mengenali ajaran Islam. Akhirnya mereka memeluk dan mengamalkan agama tersebut dalam kehidupan.

Sebagai Contoh, Peranan Ahli Tsawuf dan Sufi Kegiatan penyebaran Islam dikembangkan oleh ahli-ahli tasawuf dan sufi. Ahli tasawuf da sufu merupakan ulama Islam yang kuat beramal. Kedua-dua golongan ini telah menunjukkan teladan yang baik tentang islam itu sendiri. Mereka berpakaian bersih, bersopan satun dan bertatatertip sehingga tingkah laku dan tutur kata mereka mempersonakan orang ramai.Di zaman Melaka, golongan ini juga diberi penghormatan yang tinggi oleh pemerintah kerana bijak dalam tutur kata. Nasihatnya di dengar oleh sultan dan par pembesar. 



7.    Sokongan Pemerintah

Para sultan turut menyumbang kearah kejayaan tersebarnya Islam di Alam Melayu. Mereka telah memberi kepercayaan kepada ulamak-ulamak untuk berperanan sebagai tenaga penggerak utama, membantu penyebaran dakwah Islam dan menjadi tenaga pengajar di wilayah-wilayah yang telah dibuka mahupun wilayah-wilayah baru yang belum menerima Islam. Sultan juga melantik ulamak menjadi penasihat dalam urusan Negara dan berbincang bersama mereka hal-hal keagamaan.


Contohnya, Sultan Alauddin Shah iaitu sultan Melaka ketujuh (1477M – 1488M) adalah salah satu contoh nyata bagi membuktikan peranan dan sokongan pemerintah terhadap penyebaran Islam. Selain terkenal dengan sifat kepahlawanannya, beliau juga terkenal sebagai ulamak yang warak. Baginda telah menjemput sultan-sultan yang berada di bawah kekuasaan wilayahnya ke majlis-majlis ilmu dan bertindak sebagai pengajar. Pada masa yang sama undang-undang Islam telah dilaksanakan, seperti hukum hudud dan sebagainya.

2 comments: